צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    מהו "חוק איסור הלבנת הון"?

    הלבנת הון היא עבירת מס חמורה במיוחד, עבירה הנחשבת פלילית ואינה נותרת במסגרת של עבירות כלכליות "פשוטות" יותר. באופן כללי, הלבנת הון היא הסתרת מקורו האמיתי של כסף או של נכסים, כדי לגרום לנכס הכלכלי להיראות חוקי גם כאשר הגיע ממקור שאינו חוקי. במדינת ישראל קיים החל משנת 2000 חוק איסור הלבנת הון הנועד להילחם בתופעות ובמהלכים של הלבנת הון ומניעת פעולות כלכליות בעלות הקשר עברייני. לאורך השנים הוכנסו בחוק תיקונים שונים כדי לשמור עליו מעודכן למציאות הכלכלית והפיננסית המשתנה, בישראל ובעולם.

    משרד עו"ד בועז ראובן ושות' מתמחים בדיני מיסים ובמשפט כלכלי, כולל ליווי של מגוון תיקים ולקוחות בהקשר ישיר או עקיף של חוק איסור הלבנת הון.

    כיצד החוק מגדיר הלבנת הון?

    חוק איסור הלבנת הון הישראלי מגדיר הלבנת הון כביצוע של כל פעולה בכסף, נכס כלכלי/פיננסי או רכוש אשר המקור שלו הוא פשיעה או פעילות בלתי חוקית כלשהי, כאשר מהות הפעולה היא הסתרת או שינוי של מקור הכסף או הנכס או הסתרת זהות הבעלים האמיתיים. כמו כן, הלבנת הון נחשבת מבחינת החוק ככל ניסיון להסתיר את מיקום בעלי הנכס הכלכלי או את מיקום הנכס עצמו, הכנסת הנכס לתוך נכס לגיטימי אחר וכיוצא באלו.

    "בקיצור", הלבנת הון היא כל ניסיון להסתיר או להסוות את המקור של רכוש כלשהו, לרוב כאשר מקורו של הרכוש הזה הינו בפעילות עבריינית.

    מדינת ישראל נלחמת מלחמה קשה ומקצועית בפעולות הלבנת הון גם כחלק ממאבק בצמצום העלמות מס אך גם כחלק ממאבק בטרור ובפעילויות בעלות הקשרים של פגיעה בביטחון הלאומי. מבחינה זו, חוק איסור הלבנת הון מכוון מבחינות רבות לארגוני טרור, ארגוני פשיעה מאורגנת, פעילות הקשורה בסמים וכיוצא באלו.

    במסגרת חלק מהתיקונים שהוכנסו לאורך השנים לחוק איסור הלבנת הון, ישנם סעיפים משפטיים וחוקיים הנוגעים לפעילות מסחרית ופיננסית של גופים ישראלים או בעלי קשר ישראלי עם אירן ומדינות אויב אחרות.

    עבודה בשחור

    עבירות ותחומים הקשורים ישירות לחוק איסור הלבנת הון

    • הלבנת כספים כדי להפוך אותם ללגיטימיים ובהמשך להעביר אותם לארגוני טרור.
    • עבירות מרמה לסוגיהן.
    • עבירות הקשורות לסחר, הפצה והכנת סמים.
    • תחום הזנות והסחר בבני אדם.
    • עבירות ופעילויות בתחום ההימורים.
    • הפרת זכויות יוצרים וזכויות מסחריות.
    • הלבנת הון לצרכי העלמת מס ועבירות מס שונות.

    מה המשמעות בפועל?

    המשמעויות של חוק איסור הלבנת הון הינן רחבות ומהותיות למכלול גורמים ותחומי פעילות בישראל, כמובן. כל אדם או תאגיד חייבים לפעול במסגרת הוראות החוק ובכלל זה גם החוק למניעת הלבנת הון. מבחינה אופרטיבית, החוק מחייב למשל בנקים וגופים פיננסיים אחרים לאמת בצורה מדויקת את הזהות של לקוחות וכמו כן להעביר דיווח לרשויות המדינה לגבי עסקאות או מהלכים פיננסיים מסוימים.

    במסגרת משרד המשפטים פועלת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, רשות ממשלתית בעלת יכולות וסמכויות אשר נועדה לחקור ולאכוף את חוק איסור הלבנת הון.

    עבירות הקשורות לחוק איסור הלבנת הון הינן עבירות פליליות חמורות עם פוטנציאל לעונשי מאסר ממושכים, לא מדובר רק על הטלת קנסות כמו בעבירות כלכליות קלות יותר.

    עו"ד פלילי המתמחה במיסוי ובתחום הכלכלי הוא נכס הכרחי ומהותי בתיקים הקשורים לחוק איסור הלבנת הון – לייצוג, ליווי וייעוץ במגוון היבטים ונושאים הקשורים לחוק זה, לתאגידים, עסקים ואנשים פרטיים.

      דילוג לתוכן