צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    עבירות מס מהותיות

    עבירות מס מהותיות נחשבות לקטגוריה החמורה והקשה יותר של עבירות המס, נסביר עליהן לעומק ועל מה אתם יכולים לעשות אם נקלעתם להליך משפטי בגין סוג זה של עבירות.

    עבירות מס מהותיות מול עבירות מס טכניות

    אמרנו שעבירות מהותיות נחשבות לקטגוריה החמורה יותר של עבירות המס. מכאן, שישנו סוג נוסף של עבירות מס המוגדר בחוק הישראלי.

    • עבירות מס טכניות – עבירות מס שאין מאחוריהן כוונה פלילית. נחשבות קלות יותר וכוללות בין היתר טעויות טכניות בהתנהלות מול רשויות המס או בניהול החשבונאי של עסק.
    • עבירות מס מהותיות – עבירות מס שיש מאחוריהן כוונה פלילית, בעיקר להעלים מס או לסייע לגורם אחר להעלים מס.

    פירוט של עבירות מס מהותיות

    עבירות מס מהותיות יכולות להיות עבירות מס הכנסה וגם עבירות מס ערך מוסף, כפי שמפורט בחוקי המס המתאימים מטעם מדינת ישראל. בחוק מע"מ, העבירות מהותיות מפורטות בסעיף 117-ב' ואילו לגבי מס הכנסה העבירות המהותיות מפורטות בסעיף 220 לפקודת מס ההכנסה. אלו הדוגמאות המרכזיות והנפוצות של עבירות מיסוי מהותיות:

    • אי דיווח על הכנסות
    • ניהול שקרי וכוזב של ספרי חשבונות
    • הסתרת מידע או העברת מידע כוזב לרשויות המס
    • הגשה של דו"חות שקריים לרשויות המס – מע"מ ומס הכנסה
    • הפקת חשבוניות פיקטיביות
    • הצהרה על הוצאות פיקטיביות
    • מתן עזרה לגורם אחר להעלים מס או להעביר דיווח כוזב לרשויות המס

    הגדרות החוק השונות מפרטות גם דברים יותר מפורטים ומעמיקים בהקשר לביצוע עבירות מס המוגדרות מהותיות – בבסיס מדובר על עבירות עם כוונה פלילית להתחמק מתשלום מס אמת והתנהלות שהיא מהותית בניגוד להוראות החוק ודרישות רשויות המס.

    גילוי מרצון הוראת השעה

    ענישה –  עד 7 שנות מאסר במקרים חמורים

    באופן כללי, קיימת כיום מגמת החמרה בכל הנוגע לענישה על ביצוע עבירות מס מהותיות, זאת מתוך כוונה להרתיע אחרים מביצוע עבירות ומתוך העברת מסר חד וברור לגבי חשיבות מערכת המס ועמידה בדרישותיה. במשרד עו"ד בועז ראובן אנו עדים למגמת החמרה זו, מה שמדגיש את חשיבות הליווי המשפטי המקצועי והטוב ביותר מבחינת הנאשם בעבירות מיסוי מהותיות.

    החוק מגדיר עונש מאסר מקסימאלי של עד 5 שנים במקרים רגילים ועד 7 שנים כאשר נסיבות המקרה חמורות במיוחד. בהחלט רואים הטלת עונשי מאסר בפועל בתיקי עבירות מהותיות. כמו כן, מדובר על עבירה פלילית לכל דבר, על כל המשתמע מכך מבחינת רישום תיק פלילי לאותו נישום.

    לצד הסדרת תשלום מס האמת ע"י הנישום בתיקי עבירות מיסוי מהותיות, במקרים רבים גם מוטל קנס כספי, שבהחלט עשוי להיות גבוה מאוד ככל שסכומי העלמת המס גדלים. הקנס הכספי יוטל במקרים רבים לצד עונש מאשר בפועל. ישנם הליכים של עבירות מס אלו המסתיימים רק בהטלת קנס מנהלתי גבוה, אך שוב, המגמה של בתי המשפט היא כן להטיל עונשי מאסר בפועל ואלו מקרים נדירים יותר.

    אפשרות נוספת היא להמיר את עונש המאסר בפועל לביצוע העונש בעבודות שירות וגם תשלום קנס כספי. זהו כמובן מסלול עדיף מבחינת הנאשם לעומת ריצוי מאסר.

    הליווי המשפטי האיכותי והמותאם במקרים אלו הוא קריטי כדי להשיג הקלה בעונש וייצוג אופטימאלי של האינטרסים שלכם מול מערכת התביעה והמשפט.

    תיקון מחדלי המס ככלי להקלה בעונש

    היבט חשוב מאוד בדרך להשגת הקלה בענישה על עבירות מס מהותיות היא תיקון מחדלי המס שהנישום ביצע. זהו צעד הכרחי למשל כדי לייצר הסדר טיעון לביצוע עבודות שירות כחלופה למאסר בפועל. תיקון המחדל כולל דיווח אמת מלא של הנישום ותשלום מס האמת.

      דילוג לתוכן