צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    איך להתנהל בעת ביקורת מס הכנסה?

    כאילו שלנהל עסק בישראל עמוסת הרגולציה והשוק הצפוף לא היה מספיק קשה ומלחיץ, עכשיו גם "נופלים" עליכם עם ביקורת מס הכנסה?! כך תצאו מהביקורת מנצחים

    אם גם אתם, כמו בעלי עסקים רבים בישראל, חושבים שאין דבר יותר מפחיד מאותה דפיקה בדלת או אותו מכתב מאיים מרשות המיסים לגבי ביקורת בעסק, אז ראשית דעו שאתם לא לבד. שנית, ביקורת מס היא אכן אירוע לא נעים וכמובן כזה שמכניס המון סטרס למערכת – אפילו אם אתם יודעים שאתם בסדר .

    בשנים האחרונות רשות המיסים הגבירה משמעותית את האכיפה לגבי מיסוי ומלחמה בהון שחור, דבר זה בא לידי ביטוי בתכניות שונות כמו גילוי מרצון וכמו כן בתגבור מערך הביקורת של רשות המיסים. כך שכיום הסיכוי שהעסק שלכם "יעלה בגורל" ויקבל ביקורת מנציגי מס הכנסה, גבוה יותר.

    הביקורת יכולה להיות אקראית, פשוט כי העסק שלכם קפץ במחשבים של יחידת הביקורת באזורכם. סיבה נוספת לקיום ביקורת פתע היא מידע מודיעיני של רשות המיסים לגבי התנהלות העסק שלכם – למשל "הלשנה" ממתחרה או גורם כלשהו, התנהלות חשבונאית שמדליקה נורות אדומות וכיוצא באלו. בכל מקרה וסיבה, אפשר וצריך להתנהל נכון בעת ביקורת מס הכנסה ובכך לשפר את הסיכויים שתעברו את היום הזה בשלום.

    כמובן שחשוב שבתור מנהלים ובעלי עסק תתכוננו מראש ומבעוד מועד לאותה ביקורת מס פוטנציאלית. הכוונה כאן היא לסגל התנהלות חשבונאית ופיננסית נכונה ובעזרת ליווי מקצועי מושכל ואיכותי של רו"ח, יועצי מס ועורכי דין בעלי התמחות במיסוי. כאשר אתם מוכנים, מסודרים ועומדים בדרישות החוק והרגולציה, ביקורת מס אינה אירוע כה מפחיד.

    אך למרות האמור לעיל, בהיכרותנו עם התחום, המציאות פעמים רבות מורכבת יותר. למשל מקרים בהם אתם בטוחים ב-100% שנהגתם לפי כל כללי המיסוי והדיווח, אך בזמן אמת פקחי רשות המיסים מוצאים ליקויים קלים שלא יכולתם להתכונן אליהם. זה מדגיש ביתר שאת את חשיבות הליווי המשפטי המקצועי והמותאם ואת הניסיון בהתנהלות באירועי חקירות מס הכנסה וחלילה כניסה להליכים משפטיים.

    נקודה מהותית וחשובה ביותר בדרך הנכונה להתנהל בעת ביקורת מס הכנסה היא שיתוף הפעולה שלכם. הקפידו להזכיר לעצמכם שזו רק ביקורת ואתם אינכם מואשמים בכלום, המשיכו להתנהג באופן רגוע ורגיל כדי שהמבקרים יראו שהעסק מנוהל והכל תחת שליטה גם במהלך הביקורת. חשוב לשתף פעולה עם המבקרים, אך באופן מדוד ומושכל – הזמינו את המבקרים לעסק, הציעו להם קפה ותנו להם תשומת לב מלאה אך אל תנסו להפוך לחברים של המבקרים.

    שיתוף פעולה יעביר למבקרים מסר שאתם בסדר ובשליטה ושאין לכם מה להסתיר, התנהלות זו תסייע מאוד לעבור את הביקורת בשלום ובמהרה.

    נקודות התנהגות חשובות במהלך ביקורת מס :

    • ענו רק למה שנשאלתם: אתם משתפים פעולה עם המבקרים, אך אין צורך לנדב מידע ולהתחיל להיות פטפטנים. ענו לשאלות שאתם נשאלים בענייניות ובתמציתיות, כאשר אתם עונים רק למה שנשאלתם. אם אינכם בטוחים מה התשובה או שאתם חוששים לענות, פשוט תאמרו שאתם צריכים לבדוק.
    • לא להילחץ מליקויים קלים: ברוב ביקורות מס ההכנסה מוצאים ליקויים קלים ולא מהותיים, מסיבות כאלו ואחרות. אל תילחצו מזה וזיכרו שזה נפוץ ושליקויים קלים תוכלו לתקן בהמשך בקלות ובמהירות ואפילו ללא הליכים או קנסות.
    • לא לשלוף תשובות: חשוב מאוד לענות למבקרים על מה שהם נשאלים כפי שציינו לעיל, אך כמו כן חשוב לענות רק אחרי שבדקתם ואם אין לכם נתונים זמינים או אינכם בטוחים אז לא לענות ולהגיד שתיתנו תשובה לאחר בדיקה בספרים או בתיעוד עסקי אחר.
    • דו"ח הביקורת: הקפידו לקבל עותק של דו"ח הביקורת עם סיום הביקורת. עברו על כל הדו"ח יחד עם המבקרים ודירשו לתקן עיוותים או דיווחים שאינם נכונים. אם לא נמצאו ליקויים הקפידו לוודא שהדבר רשום במפורש בדו"ח.

     

      דילוג לתוכן