צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    דיווח על העלמת מס – איך עושים זאת?

    בין אם נרצה ובין אם לאו, העלמות מס הן חלק בלתי נפרד מהכלכלה הכוללת במדינת ישראל, ובכל כלכלה שבה מערכת מס מורכבת ומקיפה למעשה. תחום עבירות העלמת מס רחב ומגוון מאוד, ממקרים פשוטים יחסית שלא מערבים כוונה פלילית אמיתית ועד מקרים מאוד מורכבים ורחבי היקף שבהחלט כוללים כוונה פלילית להתחמק מתשלום מס – כאשר  כך או כך יש השפעה על הכנסות המדינה ממיסים ולכן על השירותים האזרחיים שהמדינה מספקת. אין ספק כי מדובר על נושא מורכב, כלכלית, ציבורית ותפיסתית, לכן גם דיווח על העלמת מס צריך להיעשות בחכמה ומתוך הבנת המורכבות הזו.

    כמה צדדים אפשריים לדיווח

    מיד ניכנס לעובי הקורה ונסביר לגבי הדרכים לדווח על עבירות והעלמות מס. אך ראשית כל חשוב להבהיר כי לדיווח על העלמת מס יכולים להיות כמה צדדים, שאולי אינם ברורים מאליהם למי שאינו עוסק בתחום המיסוי והמשפט הפלילי באופן יומיומי כמונו במשרד עו"ד מיסים בועז ראובן.

    • אזרחים המדווחים לרשויות המס על העלמת מס של עסק כלשהו – מסיבות אפשריות שונות.
    • מעלים המס עצמו יכול לדווח על ביצוע העבירה והעלמת המס, במסגרת הליך מוגדר של גילוי מרצון וזאת כדי להימנע מהליך פלילי בנושא.

    מכאן שדיווח על העלמת מס אינו נעשה רק בידי אחרים אלא גם בידי האנשים עצמם שביצעו את העלמת המס בפועל. לכל מקרה כזה יש כמובן אופן התנהלות שונה ושלבי ביצוע שונים, כאשר בכל מקרה ייעוץ משפטי וייצוג משפטי מעורך דין מיסים מנוסה הוא בחירה מושכלת שיכולה לייעל את התהליך ולמזער סיכונים ונזקים.

    דיווח של אזרחים על העלמת מס של עסק

    זהו נושא מורכב שפעמים רבות "לא נעים" לדבר עליו, בגלל היבטים אחרים של פגיעה במישהו אחר – אפילו אם אותו גורם ביצע עבירה שהיא גם פלילית וגם בעלת השלכות חברתיות. הכוונה היא לדיווח של אזרחים על העלמות מס של עסקים ועצמאיים. הדרך לבצע דיווח על העלמת מס במקרים אלו הוא כזה:

    • אזרח בעל מידע על עסק המעלים מס פונה ל"קו הצדק" של רשות המיסים. הפנייה נעשית דרך טלפון, דוא"ל או פקס. קו הצדק מופעל עבור עבירות מס בתחומי מס הכנסה, מע"מ ומכס.
    • האזרח הפונה מעביר לרשות המיסים פרטים רלוונטיים על עסק או עסקים המעלימים מס ולא מדווחים כיאות על הכנסות ו/או עובדים בשחור בצורות כאלו ואחרות.
    • רשות המיסים אוספת את הפרטים ומתחילה בבדיקה, אם החשד נותר מהותי תיפתח חקירה סמויה שבמקרה הצורך ובמידת איכות הראיות תהפוך גלויה ותמשיך להטלת קנסות והגשת כתב אישום פלילי כנגד מעלימי המס.

    הדיווח לקו הצדק לצורך דיווח על העלמת מס יכול להיעשות בצורה אנונימית. מעביר הדיווח לא זכאי לקבל "פרס" כספי בגין העברת המידע ואין מודל כזה שרשות המיסים מפעילה. הנחת היסוד של הפעלת קו דיווח כזה היא שזהו עוד כלי יעיל במלחמה בהעלמות מס וכסף שחור, כאשר הסיבות להעברת הדיווח רבות ומגוונות – מהלשנה לצורך פגיעה באותו עסק ועד סולידריות חברתית.

    דיווח עצמי של מבצע העלמת המס – הליך גילוי מרצון למניעת הליך פלילי

    היבט חשוב ומהותי נוסף בנושא של דיווח על העלמת מס הוא הדיווח העצמי של מבצע עבירת המס. זה נעשה בהליך הנקרא גילוי מרצון והוא מהווה הזדמנות מצוינת לנישומים אשר העלימו מס וביצעו עבירות מס לדווח על הדברים, להסדיר את תשלום המס ולהימנע מהליכים פליליים נגדם. הליך גילוי מרצון בוצע כמה פעמים בשנים האחרונות, כאשר בראשית שנת 2018 רשות המיסים השיקה אותו מחדש עד סוף שנת 2019.

    מטרת ההליך היא לצמצם את ההון השחור בכלכלה הישראלית ולעודד אנשים להלבין את ההון הבלתי מדווח שלהם ולשלם את מס האמת בגינו. ההליך מיועד ברמה העקרונית לעצמאים, לבעלי חברות ולכל אזרח שיש לו הון בלתי מדווח בישראל ו/או בחו"ל – בצורת דירות, הכנסות בלתי מדווחות, חשבונות בנק בחו"ל, נכסים בחו"ל וכיוצא באלו.

    העלמת מס היא כמובן עבירה פלילית, עם סוגים שונים של עבירות ורמות חומרה וענישה משתנות. אך פוטנציאל הסיכון למי שמעלים מס הינו מהותי ורב מאוד בכל מקרה, מקנסות כספיים ועד עונשי מאסר בפועל ורישום פלילי לכל החיים. לכן נוהל גילוי מרצון הוא יתרון גדול ובשורה של ממש למי, שבכוונה או בטעות, נמצא במצב של ביצוע עבירות מס והתחמקות מתשלום מס אמת.

    לצורך ביצוע יעיל, חכם ונכון של נוהל גילוי מרצון מאוד מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין מומחה למיסוי, כמו עורך דין בועז ראובן וצוותו. ביצוע המהלך כרוך בהרבה בירוקרטיה והתנהלות מול רשויות המס, התנהלות המצריכה היכרות מעמיקה עם התחום בכללותו ועם הנוהל בפרט. יש להגיש בקשה מסודרת ומפורטת הכוללת את כל ההון של מגיש הבקשה – כאשר אפשר להגיש בקשה רק כל עוד אין חקירה של רשות המיסים על העלמות מס ואין לרשויות מידע קודם על ביצוע עבירות מס של מגיש הבקשה. כך שיש חשיבות להגשה מוקדמת ככל האפשר של בקשות גילוי מרצון.

    אפשר להתנהל מול רשות המיסים באופן אנונימי לחלוטין עד להגעה לסיכום מול הנישום על אישור הבקשה והסדרת מחדלי המס!

    המסמכים מוגשים לרשות המיסים וזו בודקת את הבקשה. אם הבקשה מאושרת, זהותו של מגיש הבקשה נחשפת, מס האמת משולם וההליך מסתיים ללא כל הליך או אישום פלילי והסיכון הפלילי מוסר. היבט זה של דיווח על העלמת מס הינו מורכב, בירוקרטי מאוד וכרוך בסיכון מסוים של הפללה עצמית בניהול לא נכון של התהליך. לכן המלצתנו היא לעשות זאת רק בליווי צמוד של עו"ד מיסים מומחה ובעל ניסיון מוצלח ומוכח.

      דילוג לתוכן