צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    העלמת מס – מה אומר החוק?

    העלמת מס היא פעולה או סדרה של פעולות מכוונות אשר מטרתן לדווח על הכנסות נמוכות לעומת ההכנסות האמיתיות ולהימנע מתשלום מס אמת. כאשר אדם מעלים מס הוא מקטין את חבות המס שלו, וזאת בניגוד לתכנוני מס לגיטימיים שהם דרך חוקית וחשבונאית להקטין את חבות המס במסגרת החוק. בשנים האחרונות, מדינת ישראל מחמירה עם עברייני מס, בכל רמות החומרה והעבירות, לכן חשוב מאוד להבין מה אומר החוק לגבי העלמת מס ומה העונשים המוגדרים.

    אם אתם מתלבטים האם לבצע "סידורים" קלים בחשבונות שלכם כדי להעלים מס מהמדינה, רצוי שתבינו מראש מה אומר החוק ומה העונשים הפוטנציאליים שניתן להשית עליכם, כדי להבין את המשמעות ולחשוב בשנית על המהלכים. גם אם אתם כבר נמצאים תחת חקירה כלכלית או בהליך משפטי בגין עבירות והעלמות מס, חשוב להכיר את הגדרות החוק והעונשים המוגדרים בחוקי המס.

    בכל מקרה, כאשר מדובר על ענייני מיסוי מורכבים ובייחוד על עבירות מס והליכים מול רשויות המדינה, הליווי המשפטי המתאים והמקצועי ביותר הינו קריטי להצלחתכם ולעתידכם.

    מיסוי אמריקאי

    דרכים נפוצות להעלמת מס

    • אי דיווח אמת על הכנסות
    • דיווח על הוצאות שלא בוצעו באמת, הוצאות פיקטיביות
    • הנאה מהטבת מס או פטור בעקבות דיווח כוזב לרשויות המס
    • דיווח של הוצאות שאינן קשורות לעסק כהוצאות עסקיות לכל דבר
    • דיווח חשבונאי על עסקאות כוזבות שלא בוצעו בפועל

    מגמת החמרה כלפי עבירות מס

    לאורך השנים, העלמות המס בפרט ועבירות המס בכלל הפכו לנושא מהותי מבחינת מדינת ישראל ורשויות המס שלה, עד כדי פגיעה גבוהה בהכנסות המדינה ממיסים. אי לכך, בשנים האחרונות יש מגמה רשמית וגם מעשית בשטח של החמרה בכל הנוגע לעבירות מס ובייחוד לגבי העלמות מס, הן לגבי יחידים והן לגבי גורמים עסקיים.

    מגמת החמרה זו ניכרת הן בגובה והיקפי הקנסות המוטלים על עברייני מס מעלימי מס והן מבחינת הטלת עונשי מאסר בפועל על מעלימי מס מורשעים.

    הגדרות חוקי המס לגבי העלמות מס

    חוקי המס השונים של מדינת ישראל מגדירים גם נהלים ברורים לגבי עבירות מס, אשר כמובן גם העלמות מס נכללות בתוך כך. באופן כללי, החוק מחלק את תחום עבירות המס לעבירות טכניות שאין מאחוריהן כוונה פלילית אך הן כוללות חריגה מהחוק ומהגדרות המיסוי וההתנהלות הפיננסית של עסקים ונישומים. מצד שני מוגדרות עבירות מס מהותיות אשר מאחוריהן כוונה פלילית והן נחשבות חמורות יותר הן בכוונת הנישום, הן בתוצאותיהן והן ברמות הענישה. אלו הגדרות חוקי המס הכלליות לגבי העלמות מס:

    • עבירות מס טכניות: אפשרות להטלת מאסר בפועל של 1-2 שנים. כמו כן לבתי המשפט האפשרות לטיל על עברייני מס המורשעים בעבירות טכניות קנס כספי.
    • עבירות מס מהותיות: עונשי מאסר מרביים של עד 5 שנים במקרים רגילים ועד 7 שנים במקרים עם נסיבות חמורות במיוחד. זהו סוג העבירות הרלוונטי לעבירת העלמת מס – כך שעונש המאסר הפוטנציאלי הוא אכן גבוה מאוד. בנוסף למאסר בפועל או על תנאי, החוק מאפשר הטלת קנס כספי בסכומים גבוהים. במקרים מתאימים, ניתן להגיע להסדר בו הנישום משלם כופר לרשות המיסים ונמנע מרישום פלילי.

    חשוב לציין כי בכל הנוגע לקנסות בגין העלמת מס, הקנס הוא בנוסף להסדרת תשלום מס האמת ואינו בא להחליף את הסדרת חוב המס של הנישום.

    מבחינת הקנס הכספי שניתן להטיל כעונש במקרה של העלמת מס, סעיף 220 לפקודת מס הכנסה מגדיר במפורש נושא זה. הפקודה קובעת כי העלמת מס הינה עבירה פלילית חמורה במיוחד שעונשה עד 7 שנות מאסר, כאשר אפשר להטיל על הנאשם קנס בגובה של פי 2 מסכום המס שהעלים.

    כל מקרה נבחן לגופו של עניין ומקרה, המערכת בוחנת את היקפי סכומי ההעלמה, את עברו של הנישום, עבירות קודמות, האם עבירת המס תוקנה ושאר אלמנטים המשפיעים על סוג, היקף וחומרת העונש.

    חשיבות הייצוג המשפטי בהליכי העלמות מס

    נדגיש כי במקרים של חקירות כלכליות בהקשר להעלמות מס או במהלכים פליליים של מעלימי מס חשודים,לייצוג משפטי איכותי ומקצועי יש בהחלט חשיבות מכרעת בסיום ההליך וברמות הענישה המושתות על הנישום. עו"ד מומחה למיסים יכול ללא ספק להמתיק את רוע הגזירה ולמצוא את הנתיב האופטימאלי לניהול משפטי מוצלח ככל שניתן של מקרי העלמת מס ואישומים בעבירות מס.

     

      דילוג לתוכן