צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    חקירות מס הכנסה

    עצמאיים ועסקים רבים יהיו נתונים בשלב כזה או אחר תחת חקירות מס הכנסה. חקירת מיסים יכולה להתחיל מכמה וכמה סיבות, כאשר במקרים רבים הנחקרים הם אנשים רגילים, נורמטיביים ואפילו לא תמיד כאלו שביצעו עבירה ביודעין מוחלט. נסביר אודות התחום החשוב של חקירות אלו, הסוגים הקיימים, התהליכים עבור הנחקר ומה ניתן לעשות.

    מקרים של חקירת מס הכנסה – המסלול הפלילי

    כאשר מדובר על אי סדרים מול מס הכנסה, ראשית קיים המסלול האזרחי. מצבים אלו כוללים מקרים בהם פקיד השומה הרלוונטי מחליט כי יש אי סדרים או בעיות בדיווח של נישום מסוים, ואותו פקיד שומה דורש לתקן את הטעויות לצורך קביעת שומה סופית. לאחר הסדרת הדברים שיש להסדיר, תיקבע שומה סופית ורשמית, בשאיפה מתוך הסכמה בין מס הכנסה לנישום. אך ישנם גם מקרים בהם השומה הסופית תיקבע לפי צו מחייב של פקיד השומה וללא הסכמת הנישום.

    לעומת זאת, כאשר עולה חשד ו/או ראיות לעבירות מס כלשהן, המסלול האזרחי פחות רלוונטי וכאן אנחנו נכנסים למסלול הפלילי – כי עבירת מס נחשבת עבירה פלילית לפי החוק הישראלי. במסלול הפלילי המקרה מועבר למחלקת חקירות מס הכנסה ומשם הדברים מתקדמים. חשוב להבין נקודה זו לגבי המשמעות הפלילית של חקירות מס בהקשר לעבירות מס – פוטנציאל הענישה במקרים אלו הוא כבר משמעותי מאוד וההשפעה על נישום המוגדר עבריין מס הינה מקיפה ביותר.

    סמכות חוקרי מס הכנסה

    מרגע שמקרה הועבר למחלקת החקירות של מס הכנסה והחלה חקירה רשמית, אתם כנישומים נמצאים תחת חקירה על כל המשתמע מכך. לחוקרי רשות המיסים יש סמכויות המקבילות לאלו של שוטרים, קרי חקירה, מעצר חשודים, סמכות לחיפושים נרחבים ועוד. הסמכות הזו רלוונטית רק לגבי עבירות מס מן הסתם, לא לגבי כל עבירה פלילית אחרת שהיא כבר בתחום סמכותה של משטרת ישראל.

    מקרים בהם נפתחת חקירת מס הכנסה

    מצבים בהם נפתחות חקירות מס הכנסה ולא סוגרים את המקרה במסלול האזרחי עם תיקון ליקויים, הגשת דו"ח מתוקן ותשלום המס הנכון הם מקרים בהם עולה חשד להגשת דיווח כוזב מצד הנישום, מתוך כוונה כמובן להתחמק מתשלום מלוא מס האמת. מקרים הגורמים לפתיחת חקירת מס הכנסה כוללים למשל:

    • אי דיווח על חלק מהכנסות הנישום / העסק
    • הגדלה כוזבת של הוצאות כדי להקטין את חבות המס
    • הפקת חשבוניות פיקטיביות
    • ניכוי לא חוקי ולא תקין של תשומות
    • שימוש ב"כסף שחור" שאינו מדווח

    חקירות מס הכנסה עשויות להיפתח גם במקרים בהם ישנם אי סדרים המוגדרים במסגרת עבירות מס טכניות, למשל הגשה מאוחרת של דו"ח שנתי, ניהול כושל של פנקסי חשבונות, היעדר רישום מסודר של תקבולים ותשלומים וכדומה. זה נכון במיוחד במקרים בהם אי הסדרים מציפים ראיות נוספות או חשדות לעבירות מס מהותיות.

    פעמים רבות חקירות מס הכנסה תתחלנה בעקבות "הלשנה" של גורם כלשהו, או לחלופין בגלל ראיות היקפיות שהעלו חשד לעבירות מס.

    בעבירות מס מחלקים את סוג וחומרת העבירות לעבירות טכניות ועבירות מהותיות. אנו ממליצים לכם לקרוא את המאמרים המתאימים שלנו בנושאים אלו. בעבירות מס טכניות עונש המאסר המרבי הוא עד שנתיים ובעבירות מס מהותיות עונש המאסר הוא עד 5 שנים במקרים רגילים ועד 7 שנים במקרים חמורים במיוחד. כמו כן מוטלים על נאשמים קנסות כבדים, בנוסף להסדרת תשלום מס האמת.

    סוגי חקירות מס הכנסה

    באופן כללי, חקירות מס הכנסה מסווגות כחקירות כלכליות. אלו חקירות המיושמות כאשר קיים חשד לעבירות מס. חקירה כלכלית היא חקירה פלילית לכל דבר ועניין, כאשר אם החשדות מתאמתים מבחינת החוקרים, המטרה היא הגשת כתב אישום פלילי כנגד עבריין המס. ניתן לציין שני סוגים של חקירות מטעם מס הכנסה:

    • חקירה סמויה: זו חקירה כלכלית של מס הכנסה בשלביה המוקדמים. החקירה סמויה כך שהחשוד אינו מודע לכך שהוא נחקר ולכך שנאסף עליו מידע. קיום החקירה כסמויה הכרחי כדי למנוע מעברייני מס להעלים ראיות, לשבש הליכים, לתאם עדויות וכיוצא באלו.
    • חקירה גלויה: לאחר שנאסף מספיק חומר חקירה וקיימת תשתית ראייתית מתאימה, מחלקת החקירות ברשות המיסים מעבירה את החקירה מסמויה לגלויה. כעת החשוד מודע לכך שהוא נחקר ולרוב החוקרים פשוט מופיעים על דלתו בהפתעה. שלב זה מאוד מפתיע ולא נעים עבור החשוד ויכול לכלול תקופות במעצר, בחדרי חקירות ועוד מכלול היבטים של חדירה למרחב הפרטי והעסקי של אדם.

    חקירת מס הכנסה כוללות מגוון רחב של אמצעים לאיסוף מידע וראיות. כך למשל ניתן להחרים מעסק או נישום מסמכים, מחשבים, חומרי ארכיון דיגיטליים ומודפסים. כמו כן ניתן לבצע אחרי חשודים מעקבים, ציטוטים, חקירות פרונטאליות ועוד שלל היבטי חקירה פעילים – כאשר חלק מהפעולות דורשות צו מתאים הניתן על פי דין ובהתאם לסמכויות החקירה הרחבות של חוקרי מס הכנסה.

    מה אתם עושים כנחקרים?

    קודם כל, קריטי ליצור קשר מיידי עם עו"ד מומחה למיסים ברגע שאתם מבינים שמתנהלת נגדכם חקירת מס הכנסה. אל תנדבו מידע או מסמכים עד שיש לכם עו"ד מלווה המייצג את האינטרסים שלכם. ליווי משפטי מתאים יכול למנוע טעויות מהותיות, לספק לחוקרים הסברים הגיוניים למהלכים מסוימים, לשפר את הסיכוי להסדרת עבירות המס במסלול הכופר וללא הליך פלילי ובאופן כללי לשפר את מצבכם למול החקירה והתוצאות הפוטנציאליות שלה ברמת הענישה, הקנסות והרישום הפלילי.

      דילוג לתוכן