צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    מיסוי תושב חוץ

    אחד הנושאים המורכבים בתחום המיסים הוא מיסוי תושב חוץ, אדם המתגורר במדינה כלשהי אך אינו מוגדר בה תושב אלא הוא תושב/אזרח של מדינה אחרת בעולם. גם בישראל הנושא קיים כמובן, כולל במודעות של רשות המיסים. אז מי בכלל נחשב תושב חוץ ובאלו מיסים הוא חייב? אם העניין נוגע לכם, המשיכו לקרוא מדריך זה מבית משרד עו"ד בועז ראובן, ומיד תבינו הרבה יותר.

    מהו ומיהו תושב החוץ בישראל

    בעבר, מס הכנסה הגדיר תושב חוץ כך שכל יחיד שאינו מוגדר תושב ישראל, אוטומטית נחשב תושב חוץ מבחינת מיסוי. אך הגדרה זו רחבה מאוד וגם יכולה ליצור פרצות מס לא מעטות, הן כלפי מדינת ישראל והן כלפי מדינת התושבות של אותו תושב. לכן בוצע תיקון 168 לפקודת מס הכנסה אשר הכניס קצת סדר לנושא מיסוי תושב חוץ.

    כיום, תושב חוץ במדינת ישראל מוגדר כך:

    • אדם שלא נחשב תושב ישראל
    • האדם שהה בחו"ל לפחות 183 יום בכל שנה – כולל בשנת המס הרלוונטית למקרה ובשנת המס אחריה.
    • מרכז החיים של אותו אדם תושב חוץ לא מתקיים בישראל, לפחות במשך 2 שנות מס אחרי שנת המס הרלוונטית למקרה שלגביו בודקים את חבות המס.

    מדובר כאן על יישום תבחין כפול בקביעה מי מוגדר תושב חוץ ומי מוגדר, מבחינת מיסוי, תושב ישראל. תבחין כמותי (מספר ימי השהייה בישראל) ותבחין מהותי (האם מרכז חייו של האדם בישראל).

    מכאן ניתן להסיק כי תושב חוץ מבחינה מעשית יכול להיות אזרח ישראלי שמרכז חייו בחו"ל ורוב זמנו בחו"ל אך הוא עדיין נמצא בישראל לא מעט וכמובן שעדיין אזרח ישראלי. לחלופין, גם המקרה השני רלוונטי, אדם הנמצא בישראל הרבה זמן אך לא מספיק מבחינת המבחן הכמותי וגם מרכז חייו אינו בישראל אלא במדינה אחרת.

    חבות המס הכללית

    תושב חוץ יחויב בתשלום מס לפי השיטה הטריטוריאלית, בניגוד לשיטה הפרסונאלית המונהגת ביום במערכת המס הישראלית. קרי, חבות המס תיושם על הכנסות שנוצרו בישראל. זאת כמובן אלא אם מוגדרות הטבות מס לנושאים מסוימים או אם תושב החוץ זכאי לאחד מהפטורים השונים המוגדרים לסוג תושבים אלה.

    הטבות מס לתושבי חוץ

    כאשר מדברים על מיסוי תושב חוץ, יש לציין שמדינת ישראל מציעה לאותם תושבים הטבות מס שונות ורבות, זאת מתוך אינטרס למשוך משקיעים זרים לישראל ולעודד את הצמיחה במשק. להלן כמה דוגמאות של הטבות מס לתושב חוץ:

    • פטור מלא ממס על רווחים שנצברו בעקבות החזקת פיקדון בנקאי
    • פטור מס על החזקה ביחידות של קרנות נאמנות פטורות
    • פטור ממס על מכירת מניות של חברה ישראלית
    • הטבות והקלות מס שונות במסגרת חוק עידוד השקעות הון

    למרות האמור לעיל, הנושא עצמו הוא מורכב וחשוב מאוד לבחון כל מקרה של מיסוי תושב חוץ לגופו של עניין ומקרה, בצורה מקצועית ועם הליווי המתאים של עו"ד מומחה למיסים. כך גם נמנעים מביצוע עבירות מס למיניהן וגם מוודאים שאתם משלמים אך ורק את מה שאתם צריכים.

    הגדרת תושב חוץ לאזרחי ישראל החיים בחו"ל או אשר רוצים לחזור לארץ

    מקרים רבים בהם הנושא של מיסוי תושב חוץ עולה במשרדנו הם של אזרחי ישראל. למשל אנשים שהעבירו את מרכז חייהם לחו"ל ורוצים להימנע מתשלום מיסוי בישראל. לחלופין ישנם מקרים הפוכים של ישראלים אשר התגוררו שנים רבות בחו"ל ומעוניינים לחזור כעת לארץ – אך בו זמנית ליהנות מהתנאים המצוינים של תושב חוזר.

    כך שאם אתם עומדים בקריטריונים המגדירים תושבי חוץ, בהחלט רצוי ומשתלם כלכלית לבחון האם אתם נכנסים לקטגוריה זו מבחינת רשות המיסים, הן אם אתם גרים תקופה ארוכה בחו"ל ומרכז חייכם אינו בישראל והן אם אתם חוזרים לישראל אחרי שנים בחו"ל ורוצים לקבל את מלוא סל ההטבות של תושב חוזר.

     

      דילוג לתוכן