צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    עבודה בשחור – מותר או אסור?

    עבודה בשחור היא ביטוי שמשמעותו עבודה לא תלוש שכר ו/או ללא דיווח כלשהו לרשויות המס, לביטוח לאומי ולשאר גורמים ממשלתיים. עובדים המרוויחים את "משכורתם" בשחור ועצמאים המקבלים הכנסות בשחור מהווים – גם כיום ולמרות הליכי פיקוח ואכיפה מהותיים – מרכיב גדול יחסית בכלכלה הישראלית, עם הערכות המדברות על כסף שחור בהיקף של מעל 10 מיליארד שקל בכל שנה. מבחינת העובד הפשוט, נשאלת לעיתים השאלה האם מותר או אסור לעבוד בשחור? משרד עורך דין בועז ראובן כאן כדי לתת לכם את כל התשובות.

    לפני שנצלול לעומקו של עניין, "אמ;לק" קצר הוא שאסור במדינת ישראל לעבוד בשחור וללא תלוש שכר או הנפקת חשבונית/קבלה. ולא רק שזה אסור על פי חוק, למרות היתרונות שעשויים להצטייר עבור העובד עצמו, מדובר על סיכון משמעותי הן עבור העובד וכמובן שעבור מעסיקים ועצמאים.

    מה זה עבודה בשחור?

    כפי שציינו, עבודה בשחור היא עבודה בלי תלוש שכר, כאשר העובד מקבל את הכסף במזומן "ישר לכיס". עבודה בצורה כזו אינה מדווחת לרשויות המדינה הרלוונטיות ומשכר העובד אין כלל ניכויים ותשלומי מס, אך כמובן שאין גם הפרשות לטובת זכויות סוציאליות ופנסיה. כמו כן,היא מתבטאת גם בעצמאי המקבל תשלום, אך לא גובה מע"מ וגם לא מנפיק חשבונית מס וקבלה, כך שההכנסה אינה מדווחת.

    בישראל, עובדים שכירים המקבלים את שכרם "בשחור" קיימים במגוון מגזרי פעילות כלכלית, כאשר במקרים רבים אלו עובדים שבמידה רבה נופלים בין הכיסאות מבחינת זכויות, הגנה על זכויות אלו וחשיפה חברתית-כלכלית, לרוב אלו עובדים מוחלשים, אך גם עצמאים רבים עובדים בשחור וכך עוברים עבירה ומסתכנים.

    יש עובדים הבוחרים מרצונם לעבוד בשחור ויש כאלו אשר בלית ברירה נמצאים במודל העסקה כזה עקב לחץ מצד המעסיק.

    עבודה בשחור – עבירה פלילית!

    נדגיש כבר כאן ועכשיו, עבודה בשחור הינה אסורה במדינת ישראל מבחינת הגדרות החוק. למעשה זו עבירה פלילית לעבוד בשחור – עבור המעסיק שמשלם בשחור והעובד שמקבל שכר בשחור. לכן עוד לפני שאר החסרונות של מודל תשלום שכר זה, הסיכון המרכזי במקרים אלו הוא אישום פלילי, על כל המשמעויות הפוטנציאליות הכרוכות הכך.

    דיני העבודה של ישראל קובעים כי עכל מעסיק חייב להעביר לעובדיו תלוש משכורת תקני ומפורט עם כל הניכויים, הזיכויים וההפרשות משכר העובד. אי ביצוע של הגדרה חוקית זו, למשל אי העברת תלוש שכר או העברת תלוש ללא הפרטים הרלוונטיים והמוגדרים שצריכים להופיע בו, היא לכשעצמה עבירה פלילית עם אפשרות להטלת קנס ראשוני של עד 13,500 ש"ח. לעובדים שלא קיבלו תלוש שכר או שקיבלו תלוש שכר לא תקני עומדת הזכות לתבוע מהמעסיק פיצויים של עד 5,000 ש"ח וגם ללא הוכחת נזק, עבור כל תלוש!

    מעסיקים המשלמים לעובדיהם בשחור לא רק שלא יכולים להכניס את הוצאות השכר להוצאות העסק שלהם אלא הם מבצעים עבירה פלילית ומסתכנים במשמעויות כספיות, אישיות ותפעוליות אדירות.

    עבירות מס של עצמאים

    משמעויות עבור העובד

    על פניו זה עשוי להיראות מודל מנצח, ואכן עובדים רבים שוגים בכך ו"בוחרים" לקבל את שכרם בשחור – לא משלמים מס, לא משלמים לביטוח לאומי ומקבלים את הכסף במזומן לכיס או לחשבון הבנק. יש כאלו שאפילו מקבלים שכר עבודה בשחור ובמקביל ממשיכים לקבל קצבאות ממשלתיות שונות על בסיס דיווח שאינם עובדים, מה שכמובן מוסיף לסיכון עבורם מבחינת ביצוע עבירות והתנהלות לא תקינה מול רשויות שונות. כמובן שבפועל המודל אינו מנצח כלל ועיקר ולא רק שהוא אסור מבחינה חוקית אלא יש לו משמעויות שליליות נוספות עבור העובד.

    עבור עובד שכיר, חשוב לקבל תלוש שכר מכמה סיבות. תלוש השכר הוא לא רק פיסת נייר רשמית אלא הוא דרך בסיסית עבור העובד לוודא שהוא מקבל את מלוא זכויותיו הסוציאליות וששכרו משולם לא בהתאם לחוק ולהגדרות המדינה. עבודה תקינה עם תלוש כוללת תשלום לביטוח לאומי (מצד העובד והמעסיק), תשלום ביטוח בריאות ממלכתי, תשלום מס הכנסה (בהתאם למדרגות המס ולנקודות זיכוי), הפרשה לפנסיה ולחסכונות פוטנציאליים אחרים וכמו כן הפרשי שכר ותוספות מיוחדות כגון דמי הבראה, שעות נוספות וכן הלאה.

    מכאן ניתן בקלות להבין כי עבודה שכזו אמנם מאפשרת לעובד בטווח הקצר להימנע מתשלום מיסים שונים ולקבל לכיס יותר כסף, אך היעדר התשלומים האלו יכול בהחלט לפוגע בעובד בהמשך הדרך. במקרה תאונה או פציעה בעובדה, עובד בשחור לא יקבל פיצוי מביטוח לאומי, עובד בחשור יתקשה לתבוע זכויות ממעסיקו כי רשמית אין בין הצדדים יחסי עובד-מעביד ועוד שלל צרות פוטנציאליות. ושוב, מבחינת העובד משמעותה העלמת מס ואישום אפשרי בעבירה פלילית לפי דיני המיסים והדין הפלילי.

    הסתבכתם ? – אתם צריכים עו"ד מומחה בתחום!

    כל מה שכתבנו עד כאן הוא טוב ויפה עבור עובד, עצמאי או מעסיק השוקלים מודל של עבודה בשחור ומבקשים להבין את המשמעויות האפשריות ויכולים להימנע מהטעות המסוכנת הזו מבעוד מועד. אך מה אם כבר הסתבכתם? הסתבכות כזו יכולה להיות גם אם עבדתם בשחור כשכירים או עצמאים וגם אם בתור מעסיקים שילמתם בשחור.

    ובכן, במקרה כזה אתם ללא ספק זקוקים לייצוג משפטי ולייעוץ מקצועי מעורך דין פלילי המתמחה בתחום המיסוי ודיני העבודה. בניהול נכון של המקרה, אפשר למזער נזקים ולצמצם את הקנסות ואת פוטנציאל הענישה. עבודה בכסף שחור היא אסורה והמדינה רואה מקרים אלו בחומרה, משני צידי המתרס, עובדים ומעסיקים כאחד.

    משרד עו"ד בועז ראובן מתמחה בתחום המיסוי ובמשפט הפלילי, למשרד ניסיון רב ומוצלח בליווי תיקי עבודה שחורה הם בייצוג מעסיקים והן בייצוג עובדים.

      דילוג לתוכן