צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    פרשת מיסים נוספת של ליאו מסי? מורכבות המיסוי הבינלאומי הפרטי במיטבה

    אגדת הכדורגל ליאו מסי לא רק מייצר כדורגל מרהיב, מדהים ופורץ דרך אלא הוא גם מייצר כמובן הרבה מאוד כסף. מסי מייצר כסף ומגדיל את הכנסותיו והונו האישי ע"י משכורת עתק בברצלונה (מעל 100 מיליון אירו בשנה), מכך שהוא משמש פרזנטור קבוע של מותגים חזקים כמו אדידס וכמו כן מהופעה בקמפיינים פרסומיים שונים ורבים. מעצם מהותו עסק בינלאומי של אדם אחד, זה כמעט מתבקש ששמו ייקשר לא אחת בפרשות הקשורות לעבירות מס. האם ליאו מסי ואביו מסתבכים שוב בפרשת עבירות מס נוספת? לאחר שכבר הורשעו ב-2016 בהעלמת מס, צפה ועולה לה פרשה חדשה.

    בין אם מסי שוב יסתבך בפרשת עבירות מס נוספת הנוגעת להעלמת הכנסות והתחמקות מתשלום מס ובין אם הסיפור החדש הזה יסתיים בלא כלום, כל הנושא מציף שוב את המורכבות הרבה והסבוכה של חוקי המס הבינלאומיים, של תקנות הפייר פליי הפיננסי של UEFA ושל ניהול אימפריה עסקית שבעצם סובבת סביב אדם אחד.

    מה מהות הפרשה הפוטנציאלית החדשה של ליאו מסי

    בתחילת 2018 חשף העיתון הגרמני המוערך דר שפיגל כי הגיעו לידיו מסמכים המראים לכאורה שקבוצת ברצלונה, בה משחק כמובן ליאו מסי כל הקריירה שלו, העבירה לעמותות שהקים הכוכב ואשר רשומות על שמו מיליוני אירו, כאשר בנוסף מועדון הפאר הקטלוני העביר סכומים לא ברורים לאביו של מסי, כעמלת סוכן (חורחה מסי, אביו של מסי משמש כסוכנו ומנהל עסקיו הראשי). מהנתונים עולה תמונה כי ברצלונה העבירה לעמותות שלו כ-12.5 מיליון אירו בשנים 2010-2016, כאשר סכומים אלו היוו בפועל כ-70% מסך הכנסות העמותות.

    הטענה המרכזית היא שבצורה זו, ברצלונה למעשה שילמה למסי חלק משכרו דרך תשלומי קש לעמותות הרשומות על שמו, וכך הכוכב עצמו הפחית את הכנסותיו ממשכורת והפחית את חבות המס שלו לרשויות המיסים של ספרד. רשויות המס בספרד טוענות כי על פניו הכספים שהועברו לעמותות צריכות להיחשב חלק מהכנסותיו של ליאו מסי עצמו על עבודתו כשחקן ברצלונה, מה שיכפיף אותן לתשלום מס הכנסה.

    העמותות המדוברות עוסקות באופן רשמי במתן סיוע רפואי וחינוכי לילדים במצוקה, אך כאמור בפועל לא ברור האם הן אכן עוסקות במטרה חשובה ואצילית זו או שמא הן עמותות קש המשמשות ערוץ העברת כספים פטורים ממס למסי ומשפחתו.

    אם זהו אכן המצב, מדובר לא רק על עבירה טכנית פוטנציאלית על חוקי הפייר פליי הפיננסי של UEFA (העברת כספים דרך צדדים שלישיים לשחקנים היא דרך נפוצה – על אף שהיא "עקומה" לעקוף את חוקי הפייר פליי הפיננסי מבלי לבצע עבירות מס) אלא על עבירות מס של ממש. במידה שהטענות הללו יוכחו כמוצדקות, מסי שוב יסתבך עם רשויות המס בספרד ויואשם בהעלמת הכנסות של כמעט 13 מיליון אירו.

    נתונים מפתיעים נוספים שעלו מהמסמכים והדו"חות הפנימיים של ברצלונה שהגיעו לידי עיתונאי הדר שפיגל וגורמי עיתונות נוספים מצביעים על כך שברצלונה עצמה היא זו שכיסתה את הקנס שהושת על הכדורגלן הבכיר בפרשת עבירות המס הקודמת, ב-2016, בה הורשעו הוא ואביו. בזמנו, כפי שנסביר מיד, מסי ואביו נדרשו לשלם קנס פשרה לרשות המיסים הספרדית, בסכום של 12 מיליון אירו. על פניו עולה תמונה כי קבוצת ברצלונה עצמה היא ששילמה בפועל על סכום הפשרה ולא הכדורגלן עצמו שביצע את העבירות.

    מה קרה בהרשעת עבירות המס הקודמת שלו?

    כדי לשים את הפרשה הפוטנציאלית החדשה בתוך ההקשר הנכון, יש להבין את המקרה הקודם בו מסי הסתבך עם רשויות המס הספרדיות, הסתבכות שעל פניו עלתה לו ביוקר הן פיננסית (למרות שכאמור יתכן וברצלונה ספגה זאת) והן מבחינת המוניטין הנקי שהוא נהנה ממנו לפני כן. בשנת 2016 הגיעה לסיומה פרשה מביכה מאוד עבורו, משפחתו וכל המחנה סביבו, פרשת העלמת מס שכמעט ושלחה אותו למאסר.

    רשות המיסים הספרדית חקרה את מסי במשך כמה שנים, בעיקר לגבי השנים 2007-2009. הפרשה עסקה בהעלמת מס בסכום כולל של כ-4.1 מיליון אירו, זאת לגבי כספים אשר ברובם הוחזקו במקלטי מס, דוגמת מדינת בליז, ואשר מקורם בעיקר במכירת זכויות שימוש בתמונותיו עבור שימושים מסחריים שונים.

    הפרשה הגיעה לבית המשפט בספרד, כאשר ההליך הסתיים בהרשעה מרשיעה שלו ושל ואביו חורחה בהעלמת הכנסות והתחמקות מתשלום מס, כאשר השיא הגיע כאשר בית המשפט גזר על ליאו מסי עצמו 21 חודשי מאסר בפועל. מיותר לציין כי הידיעה הזו הכתה גלים בעולם כולו ובקרב אוהדי כדורגל בפרט. בגלל שזו העבירה הראשונה שלו ושל ואביו ובגלל שגזר הדין היה מאסר בפועל של פחות משנתיים, המערכת המשפטית בספרד התירה להמיר את עונש המאסר בקנס וכמו כן מסי הסכים/נדרש לשלם החזר מס בתוספת קנס. בנוסף, מסי ואביו כן קיבלו גם עונש מאסר על תנאי, 21 חודשים ו-15 חודשים, בהתאמה לכל אחד.

    בסופו של דבר, מסי שילם 252,000 אירו כקנס חלופת מאסר ואביו שילם 180,000 אירו קנס חלופת מאסר. כאשר בנוסף מסי שילם לרשויות המס הספרדיות סכום מצטבר של כ-12 מיליון אירו עבור החזר המס שהועלם בתוספת ריבית ותשלום קנס נוסף על ביצוע עבירות המס.  

    כאמור, מסמכים שנחשפו בתחילת 2018 מראים כי בסופו של דבר, הייתה זו ברצלונה ששילמה את החשבון וספגה את תשלום הקנס של משפחת מסי על עצמה.

    מורכבות המיסוי הגלובלי בכדורגל ברמות הגבוהות

    נכון למחצית 2019, אין ממש התקדמות פומבית לגבי הפרשה הפוטנציאלית החדשה של העלמות המס מצד ליאו מסי ומשפחתו. בהחלט יתכן והעניין כולו נסגר או ייסגר "מאחורי הקלעים" בהליך של הסדרת תשלום המס ותשלום כופר (מנגנון תשלום כופר הוא המקובל בישראל כחלופה לאישום פלילי בגין עבירות מס), בגלל – או בזכות – המעמד המיוחד לו זוכה ליאו מסי בספרד בכלל ובקטלוניה בפרט. מסי ממשיך לשחק כדורגל ולהביא תארים (לצד כישלונות דוגמת אי העפלה לגמר ליגת האלופות והפסד בגמר הגביע הספרדי) לקבוצתו ברצלונה והוא כמובן ממשיך להכניס הרבה מאוד כסף דרך חוזי פרסום שונים ברחבי העולם.

    המקרה של מסי, כמו גם פרשות דומות של כריסטיאנו רונאלדו וחקירות המתנהלות נגד גופי כדורגל חזקים וגדולים דוגמת קבוצת מנצ'סטר סיטי (בבעלות אבו-דאבי) וקבוצת פריז סן ז'רמן (בבעלות קטאר), ממחישים את המורכבות האינהרנטית בפיננסים של הכדורגל העולמי ובמיסוי גלובלי של כוכבי על ושל גופי ספורט חזקים ומוצלחים. כוכבים ומועדונים גדולים מעלימים הכנסות ומייצרים מנגנונים פיננסיים מורכבים וסבוכים,  גם כדי לעקוף את חוקי הפייר פליי הפיננסי של UEFA (חוקים שבמהותם קל לעקוף אותם ואשר מייצרים חוסר איזון מובנה בכדורגל האירופי) וגם כדי לשלם פחות מס. הוסיפו לזה את העובדה שכוכבי הכדורגל הגדולים הם למעשה תאגידים סביב אדם אחד, עם הכנסות גלובליות רבות החורגות הרבה מעבר למשכורת על משחק כדורגל וקיבלתם תסבוכת משפטית ורגולטורית. תסבוכת שאך טבעי שמדי פעם תייצר פרשות משפטיות וכלכליות המתפוצצות בפניהם של כוכבי הכדורגל, מועדוני הפאר וכמובן האוהדים עצמם.

      דילוג לתוכן