צור קשר

    ייעוץ משפטי אישי 24/7

    פתיחת חשבון בנק בחול – איך לעשות זאת?

    במציאות של היום, העולם הפך קטן ונגיש יותר במגוון רחב של היבטים ונושאים, גם בתחום הפיננסים. אי לכך, יש כיום יותר ויותר סיבות לאדם או גוף עסקי לפתוח חשבון בבנק בחו"ל וכמו כן גם יותר נגיש וקל לבצע הליך פיננסי שכזה. אך בבואכם לבצע תהליך שכזה, ישנם כמה דברים שחשוב לדעת וליישם, בדיוק בגלל אותה מציאות פיננסית ורגולטורית הקיימת היום בישראל ובעולם.

    נדגיש כי לצד הנגישות והפשטות שבעניין, היום יש כמובן שלל סיבות נוספות או תמריצים לאנשים פרטיים, גופים עסקיים וכיוצא באלו להקים חשבונות בנק בחו"ל. החל מסביבה פוליטית ומשפטית לא ברורה, כלה ברגולציה והיבטי מיסוי וכמובן עד נסיבות ביטחוניות, כמו מלחמה – כל אלו יכולים להיות מקרים שיגרמו לגורם כזה או אחר לרצות לפתוח חשבון בנק בחול, בין אם כדי להוציא מישראל חלק מהכסף ובין אם כדי להשאיר בחו"ל מלכתחילה הכנסות.

     

     

    איך לפתוח חשבון בחוץ לארץ?

    credits: iStock.com/anyaberkut

     

    רגולציה בינלאומית הולכת וגוברת על עולם הבנקאות

    ראשית כל, חשוב מאוד להבין כי העולם הפיננסי של היום שונה מאוד מזה של לפני שנים לא רבות מאוד. אם בעבר אנשים ועסקים רבים יכלו להחזיק חשבונות בנק בינלאומיים בקלות, ללא ידיעת רשויות המס בישראל או במדינות אחרות וגם ללא חשש ממשי מגילוי של רשויות המס לגבי החזקת החשבונות הזרים, היום התמונה מורכבת ושונה מהותית.

    ב- 2008 העולם חווה משבר פיננסי אשר השפיע על דעת הקהל והלך רוח הציבור בנושאים כגון: מקלטי מס, פתיחת חשבונות בנק בחו"ל וניסיונות התחמקות ממס הרגולציה החמירה והתעצמה מבחינת פיקוח ושיתוף מידע על חשבונות שנפתחו בבנקים בינלאומיים. ארה"ב מובילה את הדרך, לצד מדינות אירופה ויתר העולם "שמתיישר" לפי המעצמות החזקות.

    כך, היום בנקים גלובליים – כולל במדינות שמסורתית נחשבו מקלטי מס ומובילות בדיסקרטיות בנקאית – מחויבים להעביר מידע למדינות על חשבונות בנק של אזרחיהן. כמו כן, הבנקים מחויבים בצורה מעמיקה ומקיפה יותר להבין מאיפה מגיע הכסף, לאלו מטרות ועבור מי הוא מיועד.

    זהו המצב גם לגבי ישראלים המבקשים לפתוח חשבונות בנק בחו"ל, בין אם אנשים פרטיים ובין אם גופים עסקיים. בתור משרד עו"ד מומחה למיסים, אנו במשרד בועז ראובן בהחלט יכולים לומר כי אם אתם רוצים לפתוח חשבון בחו"ל כדי להעלים הכנסות מרשות המיסים הישראלית, היום זו אפשרות לא ריאלית ואף מסוכנת מבחינה משפטית.

     

    מה החוק הישראלי אומר על פתיחת חשבונות בנק בחו"ל?

    מן הסתם, חלפו עברו להם הימים בהם היה אסור לאזרחים תושבי ישראל להחזיק בחשבון בנק זר – מה שהיה נכון בעשורים הראשונים לקיומה של המדינה. אך מה החוק הישראלי אומר היום לגבי פתיחה והחזקה של חשבונות בנק זרים מחוץ לישראל?

    ובכן, מבחינת החוק המקומי בישראל, לגמרי מותר לאנשים פרטיים, חברות וגופים שונים לפתוח ולהחזיק כספים ונכסים בחשבונות בנק מחוץ לישראל – זאת כמובן כל על התהליך כולו, אופן ניהול והעברת הכספים וכמובן מקורם נעשים בצורה חוקית ותקינה, הן מטעם חוקי מדינת ישראל והן מטעם החוקים במדינה בה נפתח החשבון.

    כך למשל וכפי שנסביר לעומק בהמשך מאמר זה, אם הנישום הוא ישראלי – אדם פרטי או תאגיד – קיימת חובת דיווח לרשות המיסים על קיומם של חשבונות בנק בחו"ל ועל הכספים והנכסים המוחזקים בהם. זאת בגלל שיטת המיסוי הישראלית וגם כדי להילחם בהון שחור ובעבירות כלכליות ופליליות.

     

    מזומן בחשבון בנק

    credits: iStock.com/Rmcarvalho

     

    ההליך הכללי של פתיחת חשבון בנק בחול

    רבים מהבנקים בחו"ל דורשים שהלקוח פותח החשבון יגיע פיזית לסניף הבנק כדי לפתוח חשבון. למרות זאת, ישנם בנקים גלובליים המאפשרים פתיחת חשבון בנק בחול אונליין ("בשלט רחוק") ובאמצעות היעזרות בנציג מורשה מטעם הבנק הפועל מול הלקוח מבחינת זיהוי אישי ופתיחת החשבון. כמו כן ישנם מהלכים פיננסיים שניתן לבצע בעזרת הסניפים המקומיים של בנקים בינלאומיים בעלי פעילות בישראל.

    אלא אם יש לכם פעילות עסקית או פיננסית קבועה במדינת היעד שלכם או אם אתם נמצאים באותה מדינה הרבה פעמים, פתיחת חשבון בחול תעשה לרוב מישראל ובאמצעות נציג מורשה מטעם הבנק, ללא הגעה לסניף בנק במדינה הזרה.

    עליכם לבחור את הבנק הרצוי לכם לפתיחת חשבונכם, רצוי כזה הפועל מול אזרחים זרים או תושבים זרים וכמובן כזה המציע ממשק יעיל ונוח באנגלית (אלא אם אתם שולטים בשפה המקומית במדינת היעד שלכם).

    לצורך פתיחת החשבון יש להצטייד בדרכון בתוקף וכמו כן למלא שורה ארוכה של טפסים. במקרים רבים הלקוח מתבקש לספק מסמכים שונים לגבי זהותו וכן לגבי העבר הפיננסי שלו, כמו גם מידע לגבי מהות השימוש בחשבון הבנק המיועד.

    עם השלמת תהליך מילוי הטפסים והחתימות, כל הנתונים נשלחים להנהלת הבנק בחו"ל לאימות סופי ועיבוד נתונים טכנולוגי. לאחר השלמת כל אלו, הלקוח מקבל את פרטי חשבון הבנק שלו, יחד עם כרטיסי אשראי, כרטיס חיוב, פרטי התחברות לממשק אינטרנטי וכן הלאה בהתאם לבקשותיו ואפשרויות הבנק.

     

    הכרת לקוח מעמיקה ויסודית

    כאמור, עידן "מקלטי המס" האבסולוטיים די חלף מן העולם. עבור ישראלים היום די קשה למצוא יעד בנקאי שבפועל לא שואל שאלות ולא מעביר מידע לרשויות אחרות. המציאות השתנתה כי העולם השתנה. לכן ברוב מוחלט של המקרים וביתר שאת מבעבר, בעת פתיחת חשבון בנק בחו"ל (מהארץ או פיזית במדינת היעד), מתקיים תהליך הכרת לקוח מעמיק.

    השינוי הרגולטורי המהפכני הזה – בו בנקים נדרשים לשאול יותר שאלות, לבצע יותר בדיקות וגם העובדה שרשויות המס והבנקים במדינה אחת מעבירים פרטים על זהות חשבונות לרשויות מס ובנקאות ברחבי העולם – הוא כדי לצמצם שימוש בחשבונות לצרכי העלמת מס, הלבנת הון, פשיעה מאורגנת, מימון טרור וכו'.

     

    האם נוצר אירוע מס בהעברת כספים לחשבון בחו"ל?

    שלה שאנו נשאלים הרבה ושהיא כמובן הגיונית ומתבקשת היא, האם נוצר אירוע מס או חבות מס מעצם העברת כספים מישראל לחשבון הבנק בחו"ל. התשובה כמובן תלויה מאוד בנסיבות הספציפיות לש המקרה, אבל באופן כללי, לא. לאו דווקא נוצר אירוע מס המחייב בתשלום מס כאשר מעבירים כספים מחשבון ישראלי לחשבון זר. מן הסתם יש עמלות ואגרות שנדרש לשלם.

    אבל, אם עצם העברת הכסף לחו"ל או כאשר הוא נמצא בחשבון בחו"ל מייצרים רווח כלכלי או אפילו רק הכנסה, אז נדרש כפי שהוסבר והודגש לדווח על כך גם לרשות המיסים הישראלית ואז עשויה להיווצר חבות של תשלום מס רווח הון או מס הכנסה.

     

    פתיחת חשבון בנק בחו"ל לחברה או עסק

    התהליך של פתיחת חשבון בנק בבנק זר שונה מעט כאשר מדובר בחברה או עסק המבקשים לפתוח את החשבון. כחלק מהתהליך הכולל שדובר להלן של מלחמה בהעלמות מס ובהלבנת הון, ברמה הגלובלית, בנקים דורשים יותר מידע מגופים עסקיים המחזיקים חשבונות בנק מחוץ למדינת המקור שלהם. כך, לצד המהלכים שתוארו לעיל, גוף עסקי יידרש להציג בצורה מפורטת ורשמית נתונים אודות הכספים המיועדים להיות בחשבון, מה שנקרא בעגה המקצועית נתיב הכסף.

    הכוונה היא שהבנק דורש לראות מהיכן יגיעו כספים לחשבון, לאן ועבור מה כספים יוצאו מהחשבון, מי האנשים המוגדרים המוטבים של החשבון, מי בעלי החברה וכיוצא באלו. כאשר כאמור, הבנקים לא מחויבים רק לאסוף פרטים אלו אלא גם במקרים רבים למסור את המידע למדינות הרלוונטיות מהם מגיעים בעלי החשבון ו/או הגוף העסקי.

    זה נכון גם עבור הקמת חשבון בנק בחו"ל לאדם פרטי, אך בצורה מוגברת עבור תהליכים אלו של פתיחת חשבון בנק בחול לחברה או עסק: בהחלט מומלץ להיעזר בשירות מקצועי של עו"ד המתמחה בהיבטים משפטיים בינלאומיים, בדגש על מיסוי ותהליכים עסקיים.

     

    חובת דיווח על חשבון בנק בחו"ל – גילוי מרצון

    כפי שכבר אמרנו: ניתן וחוקי לפתוח חשבון בנק בחו"ל ולהכניס אליו הכנסות ונכסים ממקורות חוקיים שונים, אך חובה לדווח לרשות המיסים הישראלית גם על עצם קיום החשבון וגם על תכולתו הכללית.

    נפרט אודות חובת הדיווח לרשויות המס בישראל לגבי החזקת חשבון בנק בחו"ל. שיטת המיסוי בישראל היא אישית ולא גיאוגרפית, קרי שנישום ממוסה לפי הכנסותיו האישיות הכוללות ולא לפי מיקום יצירת ההכנסות. אי לכך, בפועל כל אדם המחזיק חשבון בנק בחו"ל מחויב כיום לדווח על כך לרשויות המס הישראליות – זאת בדו"ח השנתי המוגש למס הכנסה.

    גם גופים עסקיים ישראלים המחזיקים חשבונות בחו"ל מחויבים על פי רוב לדווח לרשויות בישראל אודות החשבונות הרלוונטיים.

    אם כבר יש לכם חשבון בנק בחו"ל והוא אינו מדווח לרשויות המס, תוכלו באופן עקרוני להיכנס לתהליך גילוי מרצון. הליך חשוב זה מאפשר לדווח על הכנסות ונכסים לרשות המיסים, לשלם את מס האמת הנדרש (אם נדרש) ולהימנע לחלוטין מהליכים משפטיים ופליליים בנושא. לשם כך חשוב מאוד להיעזר בשירותי עו"ד מיסים מומחה.

     

    אין טעם לנסות להסתיר

    נושא שעלה כאן כחוט השני לאורך המאמר מדבר על כך יש היום חלוקת מידע מקיפה בין בנקים בכל העולם לבין רשויות מס וגופים כלכליים ממשלתיים. חלוקת המידע הזו היא לא וולונטרית או מטעמים אלטרואיסטיים אלא מתוקף חוקים ואמנות בינלאומיות להעברת מידע פיננסי ובנקאי. מכאן שהיום וברוב מוחלט של המקרים באמת שאין טעם לנסות להסתיר את קיומו של חשבון בנק בחו"ל כדי לא לשלם מס או חלילה לבצע פעילות פלילית-כלכלית.

    אפילו אם ייקח זמן, לרוב נתיב הכסף והבעלות על החשבון יתגלו. ברמה הבסיסית ביותר, הבנקים מדווחים לרשויות המתאימות במדינות שלהם על חשבונות בנק עם בעלות זרה או בעלי עניין זרים ואלו מדווחות לרשויות המס והפיננסים בכל מדינה רלוונטית. זהו תהליך שהותחל ומובל גם היום ע"י ארה"ב והאיחוד האירופי, כך שבהחלט יש לו גב חזק ורוב מוחלט של הבנקים והמדינות – בטח אלון הרלוונטיים לישראלים – משתפים איתו פעולה.

    ישראל חתומה מול ארה"ב על הסכם FATCA המסדיר את הנושא של העברת מידע בין הרשויות על חשבונות בנק של אזרחי ישראל באמריקה וחשבונות של אמריקאים בישראל. מול מדינות ה-OECD ישראל חתומה על הסכם דומה, הנקרא CRS ויש עוד אמנות והסכמים בינלאומיים בהקשר זה.

     

    להכיר את הלקוח אישית

    credits: iStock.com/Charnchai

     

    פתיחת חשבון בנק בחו"ל בעת מלחמה

    המציאות הביטחונית בישראל היא תמיד דינמית, לא צפויה ומורכבת. אך לצערנו, שנת 2023 הייתה אף גרועה מכך והביאה עלינו את המלחמה שפרצה בשלהי השנה. זה הציף את הנושא של פתיחת חשבון בנק פרטי בחול בזמן מלחמה. במציאות מלחמתית מורכבת ולא תחומה בזמן וכמובן כאשר ההיקף והתוצאות אינן ידועות מראש, אנשים פרטיים, חברות, עמותות ועוד גופים בוחנים לפתוח חשבונות בנק בחו"ל – כאשר הסיבות מגוונות ופרטניות לכל מקרה, אך אלמנט מקשר הוא לרוב הגנה על כספים, פיזור סיכונים, ניתוק הקשר פוליטי לכסף (לגבי תרומות או מימון למשל) וכיוצא באלו.

    באופן כללי, אין הבדל בירוקרטי או משפטי בין תקופת מלחמה לתקופה רגועה יותר וללא מצב מלחמתי מוגדר ורשמי מבחינת האפשרות והתהליכים של פתיחת חשבונות בנק בחו"ל. מדינת ישראל לא אוסרת הוצאת כספים מהשוק המקומי בעת מלחמה. כמובן שבגלל המציאות הביטחונית המורכבת מאוד, יתכן והאכיפה על נתיבי הכסף ומניעת פשיעה כלכלית ובדגש על מימון טרור תוחמר מאוד בזמן מלחמה.

    השוני שכן קיים בהקשר לפתיחת חשבון בנק זר בזמן מלחמה יכול להיות תקשורתי, במיוחד לחברות וגופים שונים ולא אנשים פרטיים "רגילים". הכוונה היא שאם חברה או עמותה למשל פותחות חשבון בחו"ל בזמן מלחמה ומסיטות אליו הכנסות או כספים, הדבר עשוי להצטייר רע מבחינה ציבורית, תודעתית ותקשורתית וליצור פגיעה במוניטין, שיכולה מן הסתם להיות לה גם השלכות כלכליות או מסחריות. זה נושא שיש לקחת בחשבון ואשר גם בו – כמו בכל התהליך עצמו כמובן – עורך דין לפתיחת חשבון בנק בחו"ל יכול מאוד לסייע.

     

    עורך הדין בועז ראובן מתמחה במיסוי ישראלי ובינלאומי ובמשפט כלכלי והוא מציע מומחיות וניסיון מוכח בליווי תהליכי פתיחת חשבונות בנק בחו"ל, לאנשים פרטיים, חברות וארגונים ובשלל מדינות מבוקשות. אם אתם רוצים לפתוח חשבון זר, צרו קשר עם המשרד לקביעת פגישת ייעוץ ראשונית.

      דילוג לתוכן